Generics en collecties in C#

In C# worden de termen Collecties en Generics in één adem genoemd. Het zijn zaken die te maken hebben met het opslaan van gegevens wat meestal begint met een geheugenvariabele. De geheugenvariabele groeit weer uit tot een collectie en de collectie wordt uiteindelijk met generics generiek gemaakt zodat het als een Zwitsers zakmes voor meerdere dingen gebruikt kan worden. Meer lezen? Klik op het plaatje of op de titel…

Generics en collecties in C# Meer lezen »

De Garbage Collector in C#

C# is een object georiënteerde programmeertaal waarin objecten worden geïnstantieerd uit klassen. Voor elk object wordt geheugen gebruikt en een object zal op een gegeven moment niet meer nodig zijn. De geheugenruimte voor die niet meer gebruikte objecten wordt dan vrijgegeven en dat gebeurt door de Garbage Collector (GC). In deze post meer over de Garbage Collector (GC). We zullen het één en ander toelichten aan de hand van een voertuig van fictieve autofabrikant MGIM. Meer lezen? Klik op het plaatje of op de titel…

De Garbage Collector in C# Meer lezen »

Extension methods in C#

Een extension method kan gemakkelijk aan een klasse toegevoegd worden en je hoeft daarbij niet aan de klasse zelf te sleutelen. Je kunt het vergelijken met die middeleeuwse balustrade op de uitgelichte afbeelding. Je hangt iets aan die muur en je gaat ervan uit dat die muur dat kan hebben en dat bijzondere voorzieningen verder niet nodig zijn. Meer lezen? Klik op het plaatje of op de titel…

Extension methods in C# Meer lezen »